Perkembangan EQ Rafa

Hi everyone! Feels so good to write again. How is everybody doing? Aku tengah happy ni. So nak cerita sikit tentang Rafa. My precious anak bongsu tu dah 5 tahun umurnya tahun ni. Sebagai seorang pre-schooler memang macam-macam ragam dia.

Moody, attention seeker, kuat jealous dan lain-lain lah! Attention terhadap sesuat uaktiviti yang diasedang buat pun ok ajelah takdelah focus sangat.

Tapi sebagai seorang Gungho Mom, mestilah aku perasan kalau perangai Rafa ada berubah sikit. Alhamdulillah, baru-baru ni masa birthday party dia yang ke-5, behaviour Rafa sangat memuaskan! Syukur sangat, seolah EQ dia dah semakin meningkat.

Aku kena compare dengan party Miki yang terdahulu. OMG! Masa tu dia tak boleh senang duduk, tak boleh orang pegang toys dia dan sebagainya. Walaupun aku denga nAzman dah terangkan, kita kena share mainan dan dia faham apa kita cakap, tapi susah nak ikut dan buat best decision or action dalam situasi itu.

Aku rasa ini berkat aku ambil pendekatan parenting yang lebih lembut dan kurang menyinga. Aku banyakkan penerangan (reasoning) demi penerangan sampai berbuih-buih mulut bercakap. Akhirnya masuk jugak dalam kepala Rafa dan satu lagi yang aku share kat sini ialah perhaps perubahan itu berlaku selepas beberapa bulan aku lebihkan makanan bernutrient tinggi dalam diet budak-budak ni.

Aku pastikan Rafa and Miki ada balanced diet, tambah more fruits and vegetables, more kekacang dan bijiran serta more milk. Susu yang Rafa ambil sekarang ialahEnfagrow A+ with 360° DHA Plus and MFGM Complex. Aku rasa diet baru ini telah menunjukkan perubahan.

“Hi Mummy! We’re using milk boxes to make our tracks higher so that our cars will drive faster”

Kajian menunjukkan bahawa DHA dan MFGM membantu menyokong perkembangan minda dan emosi. Perkembangan emosi atau dikenali sebagai EQ (emotional quotient) ialah kemampuan seseorang untuk menerima, menilai, mengelola, serta mengawal emosidirinyadan orang lain di sekitarnya. Pada pendapat aku, EQ ni penting sangat-sangat! Sebab EQ lah yang membantu kanak-kanak mahupun orang dewasa membua tkeputusan yang tepat dan terbaik dalam setiap sesuatu situasi.

Memang kebanyakan parents sekarang pun bukan hanya menitik-beratkan IQ aje. EQ pun kena tip top ok. Inisemua demi masa depan diorang jugak. Masa depan kita nanti sangat mencabar dan sentiasa berubah. Kita harus menyediakan anak-anak kita untuk menghadapinya.

Memang aku dari dulu suka compare DHA level dalam susu untuk anak-anak. DHA tu kan penting untuk perkembangan otak. Sekarang, aku dapati Enfagrow A+ mempunyai DHA level yang paling tinggi dan juga ada MFGM Complex! Dalam kajian jugak mendapati MFGM membantu dalam perkembangan emosi kanak-kanak.

Aku memang sangat concern tentang perkembangan otak anak-anak ni. Otak manusia berkembang dengan pesat pada 5 tahun yang pertama. Jadi semasa anak kecil ni kita harus memberikan stimulasi dan nutrisi yang terbaik supaya mereka membesar boleh menjadi manusia yang berguna.

Susu Enfagrow A+ with 360° DHA and MFGM Complex dihasilkanoleh Mead Johnson Nutrition Malaysia. Untuk pengetahuan korang, Mead Johnson lah syarikat pertama di Malaysia yang melancarkan kandungan DHA dalam susu Enfagrow A+ nya lebih 10 tahun dulu. Dan kini diorang memperkenalkan MFGM Complex (Milk Fat Globule Membrane) yang sangat penting dalam perkembangan sel otak.

So nampak gayanya Rafa akan terus minum susu ini dan aku berdoa IQ danEQ nya akan terus meningkat. Hooray!



Mummy sediakan yang terbaik untuk anak-anak Mummy! Enjoy you milk, and be #FutureReadyMalaysians

Author: Diyana

1 thought on “Perkembangan EQ Rafa

Leave a Reply