Surat Terbuka Kepada Inspector Helmi IPD Serdang

Assalamualaikum Tuan Inspektor Helmi,

Tujuan saya menulis surat terbuka ini adalah dengan harapan apabila Tuan feeling-feeling popular dan mengGoogle nama sendiri, Tuan akan terdampar (dampar??) di laman web ini.

Pertama sekali, saya selaku wakil penduduk Bandar Kinrara ingin mengucapkan terima kasih atas kehadiran Tuan ke Majlis Bersama Rakyat YB Theresa dan YB Gobind di Dewan Masyarakat Bandar Kinrara 2 tidak lama dulu.

Andainya Tuan tak ingat, saya lah wanita kurus yang sibuk menangkap gambar YB sambil anaknya terpekik-pekik dalam dewan yang serius itu. Jangan lah berasa jengkel dengan anak saya, beliau hanyalah cemas setiap kali tanamannya di makan oleh zombie di laman rumah.

Tuan,

Saya ingin mengucapkan syabas dan tahniah atas kejayaan Tuan memperkenalkan sistem payung (Umbrella System) di kawasan Bandar Kinrara. Dengan adanya beberapa orang pegawai Polis mengawasi keadaan dari bawah payung di tepi jalan, rempit-rempit estet yang sungguh terkenal di kawasan ini sudah makin pendek taring nya.

Untuk pengetahuan Tuan, kisah hidup saya adalah amat syahdu sekali. Sebelum ini, saya pernah menetap di Bandar Kinrara 3. Pada suatu pagi, seekor setan seorang mat rempit telah menyelinap masuk ke rumah saya dan mencuri beg tangan kulit saya yang berharga hampir RM1000. Saya sungguh sentap sekali!

Beberapa tahun kemudian saya pindah pula ke sebuah rumah yang lain juga di Bandar Kinrara. Di tempat baru ini, rumah saya sudah dipecah dengan kerugian dianggar RM10,000. Saya sudah double sentap disini. Yang saya lebih bengang mengapa pencuri itu tidak mengambil beg tangan saya tetapi mencilok diaper beg anak saya? Adakah anak saya seorang yang lebih stylo dari saya sendiri? Oh, tidak…

Selain dari itu, saya dapat merasakan mat-mat rempit estet ini seringkali bermain lompat getah Zero Point dengan pagar rumah saya apabila kami pergi bekerja. Saya dapat mengesan perbuatan keji ini atas hilangnya kasut-kasut suami saya yang disimpan di porch rumah. Sekali lagi saya berasa sentap. Mengapakah pencuri itu asyik mengambil kasut suami saya tetapi tidak mengusik walau sedikit pun kasut tumit tinggi saya? Adakah taste kasut saya tidak boleh guna? Cis, ini suatu penghinaan!

Selain daripada kasut, bola sepak anak saya juga pernah lesap secara tiba-tiba. Saya rasa ini mesti angkara setan rempit tersebut juga.

Seperti yang Tuan sendiri nyatakan, sudah banyak aduan dibuat atas rempit-rempit estet ini. Bukanlah saya ingin bersifat perkauman tetapi kewujudan mereka ini amatlah menyusahkan anggota masyarakat yang lain. Pada pendapat saya, golongan ini memang enggan untuk menerima arus kemajuan dan masih lekat dengan mentality estet membakar mayat dengan najis lembu. Bukanlah mereka tidak diberi peluang tetapi mereka sendiri enggan untuk berfungsi sebagai anggota masyarakat yang normal dan bekerja untuk menjana pendapatan sebaliknya mencari jalan mudah dengan mencuri besi dan apa jua barang berharga milik orang ramai.

Kami masyarakat normal sudah penat, muak dan bosan, untuk berhadapan dengan golongan ini dan kami mengharapkan pihak Polis dapat menghentikan masalah ini untuk selama-lamanya. Once and for all katanya.

Dengan itu, tinggilah harapan saya agar  Tuan dapat menembak saja mereka ini. Lagipun, apalah gunanya Tuan simpan peluru pistol itu lama-lama? Nanti masuk angin lemau membazir aje. Baik Tuan tembak rempit tak guna ni bukan saja di kaki malah di kepala.

Sekali lagi ingin saya sampaikan penghargaan kepada usaha pihak Polis Puchong dalam usaha menjaga keamanan Bandar Kinrara. Jikalau dapat dihentikan aktiviti mat rempit estet ini, nescaya hidup kita akan lebih sejahtera.  Please do something about them.

Sekian, terima kasih.
Diyana

Author: Diyana

24 thoughts on “Surat Terbuka Kepada Inspector Helmi IPD Serdang

  1. ya allah! aku gelak sampai nak jatuh kerusi! over la dee!!! esp part jgn simpan peluru lama2 nanti masuk angin! haiishhh!

  2. rina,
    hey walaupun nampak kelakar tetapi hatiku tulus ok!!!
    mmg takleh buat apa dah dengan rempit KAP.LAM.YA.NGA ni!!!
    kita tembak je! kita tembak je! (goyang tangan ala Usop Wilcha)

  3. hahahaha,

    mula2 nak feel serius tpi failed bile sampai part penghinaan tu!

    nath apa2 je rempit tu kan…

    tak de taste ek…

    wakakaka

    tpi harap bila ada ‘payung’ tu ada lah efek yg berkesan kat tmpat u tu…

  4. i ingat lg kisah2 kecurian tu, yg 1st tu zaman miki masih baby tu kan? oh, dah lama rupanya i follow blog u ni, tp dulu chori2 chupke2 gitew hehehe

  5. PS; dah ingat dah sejak bila start follow. sejak u bersalin kan miki. sbb i google2 review hosp az-zaharah bangi. sorry kuar topik, tp it was a eureka moment kejap yg kena share sbb br perasan bila 1st ‘terdampar’ di sini hehe

  6. They still done nothing about it?? Should i suggest u foward this open letter to the press tp kena edit sket2 la. Would they feel offended bila kita ckp peluru jd lemau. Cam kuih raya la plak =) good job!! Derang ni kena ada org ingatkan.

    Eh rmh xde security berpagar ke?

  7. Plg tak boley blah part feeling2 popular google nama sendiri! High heels org xcuri babe sbb pompuan xsuka beli 2nd hand items apatah lg dijual di tepi2 jln oleh mat rempit? Huhu

  8. Wahh..tersedak2 Inspektor tu hr ni..ramai org membaca smbl sebut nama dia..hehe..
    Hrp dgn surat terbuka ni..dpt la membantu mengurangkan masalah yg korang hadapi tu.. 🙂

  9. Aku malu di sini sbb aku tak penah tau ada majlis bersama rakyat tu. aku tak penah join apa2 aktiviti kat dewan masyarakat tu. duh!

    Tp alhamdulillah rumah aku belum pernah di sapa oleh makhluk rempit estet itu. Orang kata rumah aku dari luar nampak macam rumah tinggal (cis!). mungkin sbb itu la mereka tak ada selera. tp mereka ada selera membuang sampah dpn pagar rumah aku. masalah ni aku tak tau nak laporkan pada Tuan Inspektor atau tidak.

    Semoga tempat tinggal kita akan semakin aman. Tapi aku tetap tidak sabar nak berhijrah dari bandar kinrara ini.

  10. mrkay, umah hang kat Bandar Kinrara 2 tu lagi dekat dengan petempatan rempit estet kat BK1. aku rasa kalau rupa seperti rumah tinggal, mungkin jin dan setan je yg akan datang menumpang.. hehehe

  11. Tq Puan atas surat terbuka ini.
    Seperti mana yg sy maklum pd dialog tempoh hari, kami pihak Pdrm amnya dan Balai Polis Puchong Jaya khasnya mengambil berat setiap aduan yg diterima. Atas setiap aduan, jalan penyelesaian akan di cari bagi tujuan ketenteraman awam. Walaubagaimanapun jika terdapat kekurangan dlm tindakan yg diambil itu harap dpt diberi pandangan kpd kami dlm usaha penambahbaikan. Msyrkt tidak kira bangsa dan agama tetap sama permasalahannya walau dimana berada. Cuma pastinya kita sentiasa harapkan yang terbaik utk tempat dimana generasi hdpn membesar.

    P/s- sy x google nama sy, cuma ada kwn yg pass link ni.
    Jika ada sebarang hal yg perlu disampaikan rasanya Puan boleh terus menghubungi sy di talian yg tlh sy berikan atau email ke hailmi@ymail.com
    Cukuplah sehelai surat terbuka ini shj. 🙂

    Regards- Insp. Hailmi Zil Azam Bin Hj Nordin.
    Ketua Polis Balai Puchong Jaya.

  12. yarabi….tergolek akibat gelihati yang melampau baca surat ko ni Diyana…ko memang hevatttt!!!

  13. hehehe diyana sila tutup muka hang dgn sayur sawi hang yg lebaq tuhh… ins. hailmi dh balas surat hang hehehehe

  14. Siap tulih p/s says x goggle nama says lg!! Hahahaha….syabas inspector sahab. Wakakakaka….

  15. Salaam Tuan Inspektor,

    Oh nampaknya saya sudah kantoi disini! terima kasih kerana Tuan sudi meluangkan masa mencemar duli menulis komen di belog saya.
    Ya, saya percaya Tuan tidak mengGoogle nama Tuan sendiri kerana ejaan yang saya gunakan adalah salah.
    Saya confuse samada Helmi ataupun Help-Me, rupa-rupanya Hailmi.

    Tuan, satu harapan saya ialah diperbanyakkan rondaan di kawasan ini dan Ops Payung diteruskan. Saya juga ingin meminta maaf jika ada terkasar bahasa dalam surat diatas, seperti yang Tuan tahu ianya adalah gurauan semata-mata…… walaupun part tembak tu Tuan, saya tak la berapa gurau sangat, kalau Tuan tembak betul-betul pun OK tau!
    Sekali lagi, terima kasih kerana menjaga keamanan tempat tinggal kami.
    Diyana.

  16. weii korang gelak kat aku ye? aku bangga tau Tuan Inspektor masuk blog ni.. Police nowadays are very IT savvy and smart! Pasni tengoklah aku nak tulis kat sapa pulak, YB ke… Dato Bandar ke… tgk diorang reply ke tak… hehehe

  17. LOL….this is one heck of a very good posting diyana.i was practically in stitches reading this…

    and one more thing…sila berikan no mobil sy kpd inspektor help-me itu diyana sb sy belum pernah di”RAGUT” lagi…*dan sy tidak maksudkan beg tgn*

Leave a Reply