Cara Tanam Bunga Petunia Dari Biji Benih

Dalam banyak- banyak bunga yang ada untuk hias halaman rumah atau taman, aku paling suka bunga petunia. Dalam blog ni pun banyak kali tulis pasal Petunia, petunia… Petunia!

Suka sangat sebab warnanya terang benderang, macam-macam warna, berbunga tak berhenti-henti, senang nak jaga dan senang nak biakkan.

Selama hari ni, aku selalu beli pokok petunia kat nursery atau kalau pergi Cameron Highlands memang akan beli pokoknya yang gemuk-gemuk tu. Kemudian bawak balik, potong pucuknya dan cucuk dalam pasu insyaAllah mesti tumbuh punya. Senang sangat…

petunia05

Gambar kat atas ni hasil tanaman dari keratan batang. Yang ni umurnya dalam 2 bulan. Sebab tu rantingnya masih pendek dan bunga belum meriah.

Tapi kalau dah lama akan jadi macam dalam gambar bawah ni, ceria sangat!

petunia04

 

Anyway, hari ni nak share pasal benih petunia ni.. kalau sesiapa yang tak pernih tengok, macam ni rupanya….Nampak tak ada pod yang kekuningan tu? dalam tu penuh biji benih yang sangat halus-halus….

benih petunia - petunia's seed

benih petunia - seeds

Semalam aku kutip pod ni simpan dalam bekas..Sayang pulak sebab baru-baru ni Azman berjaya cambahkan benih tu! yay! Tak payah beli RM12 sepokok di nursery lagi…

Azman berjaya cambahkan 6 anak pokok dengan cara taburkan aja benih halus-halus tu atas tanah hitam yang biasa kita guna tu. Letak di tempat yang sunny dan jangan bagi air bertakung… Tu je… Dalam masa seminggu anak pokoknya dah tumbuh! Yay!

Lepas ni boleh ubah ke individual pot dan boleh gantung ke apa kat mana-mana…

anak pokok petunia
Selaku #urbangardener yang suam-suam kuku… kitorang happy lah berjaya buat teknik penanaman baru! Ada sesiapa hobby gardening jugak tak yang baca entry ni? kalau ada tolong tinggalkan link, aku nak gi baca blog korang!

Happy Sunday!


Author: Diyana

41 thoughts on “Cara Tanam Bunga Petunia Dari Biji Benih

  1. Baru dpt pindah landed house and soon nak jd urban gardener jugak. Lama dah geram tgk halaman rumah org lawa2

Leave a Reply